Pasikeitė rekomenduojamo maisto pasirinkimo piramidė

Kategorija Naujienos
Atnaujinta: Sekmadienis, 22 Rugsėjis 2013 22:08

Sveikatos apsaugos ministerija kartu su Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto, Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Medicinos akademijos bei Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro specialistais parengė naują vaizdinę priemonę: „Maisto pasirinkimo piramidę“, skirtą gyventojų (ypač vaikų) teisingos mitybos įpročių ugdymui. Ji pakeitė senąją piramidę, kuri buvo parengta daugiau kaip prieš 10 metų ir jau nebeatitiko šiuolaikinės mitybos reikalavimų. Sprendimas atnaujinti piramidę priimtas ir todėl, kad atliktas gyventojų mitybos tyrimas atskleidė faktiškos gyventojų mitybos neatitikimą oficialioms rekomendacijoms. Keičiant vaizdinę priemonę – rekomenduojamo maisto pasirinkimo piramidę, remtasi kitų šalių patirtimi. Kiekviena valstybė tokias piramides sudaro atsižvelgdama į nacionalinius mitybos ypatumus.


Naujosios mitybos piramidės apačioje atsirado 8 stiklinės vandens (tai vidutinis privalomas skysčių per parą suvartojimo kiekis), o aplink piramidę – fizinio aktyvumo figūros. Mityba ir fizinis aktyvumas glaudžiai susiję, juk mityba – tai maisto medžiagų ir energijos gavimas, o fizinis aktyvumas – eikvojimas, todėl svarbu balansas tarp gavimo ir eikvojimo. Nesilaikant šio balanso – kaloringai maitinantis ir mažai judant – gresia antsvoris, nutukimas, širdies kraujagyslių ir kitos lėtinės ligos. Suaugusiam žmogui rekomenduojama per dieną aktyviai judėti bent pusę valandos, o vaikams – ne mažiau kaip valandą. Judėti reikia gana aktyviai, kad sušiltum, o širdis pradėtų plakti greičiau.
Tinkamiausi produktai: grūdiniai produktai, vaisiai ir daržovės.
Ankstesnės mitybos piramidės pagrindas buvo duona, grūdai ir bulvės. Nuo šiol, atsižvelgus į tai, kad Lietuvos gyventojai mažai vartoja daržovių bei vaisių ir gauna nepakankamai biologiškai aktyvių medžiagų, kurių yra šiuose produktuose, apatinis piramidės aukštas suskaldytas į du sektorius. Viename liko grūdiniai produktai ir bulvės, kitame – daržovės ir vaisiai. Jų žmogus turi valgyti kiekvieną dieną. Daržovių ir vaisių dienos norma 400-500 gramų.
Antrame piramidės aukšte – mėsos ir pieno produktai. Nedidelę šio aukšto dalį užima aliejus bei riešutai. Šiame aukšte išdėstytų produktų reikia vartoti kasdien arba rečiau, bet saikingai.
Piramidės viršūnėje yra tie produktai, kuriuos rekomenduojama vartoti retai ir mažais kiekiais. Tai saldainiai, sviestas, pyragaičiai, cukrus ir druska.
Trys piramidės aukštai pažymėti skirtingomis spalvomis – apatinis žalias, vidurinis geltonas, viršutinis raudonas. Tai atitinka šviesoforo spalvų reikšmę.
Atkreipiame Jūsų dėmesį, kad nuo maisto pasirinkimo ir jo gaminimo priklauso didelė dalis Jūsų savijautos ir sveikatos. Sveikiausias yra kuo mažiau termiškai, chemiškai ir kitais būdais apdorotas maistas. Venkite kepimo kaip maisto gaminimo būdo. Kepant keptuvėje patiekalas  prisigeria riabalų, o kaitinami riebalai tampa vėžį sukeliančiais transriebiosiomis rūgštimis. Tai pat ir kepant ant grotelių, tik čia dar prisideda kancerogenai, gaunami nuo apdegusio maisto.
Taigi, jei norite būti sveikesni, rinkitės maistą atsakingai, galvokite, kaip valgote ir niekada nepersivalgykite. Pasirinkimas būti sveikam ar sirgti didele dalimi priklausi nuo jūsų.
Linkime šiltos vasaros ir išlikti sveikiems.


Pasvalio r. sav. Visuomenės sveikatos biuro informacija
Šaltinis: LR Sveikatos apsaugos ministerijos
Visuomenės sveikatos departamentas

Kontaktai
Pasvalio rajono savivaldybės Visuomenės sveikatos biuras
8 451 20130
8 451 20131